top of page
Copy of Kopi av KRYPTO LABS.png
Forfatterens bildeThomas Lindseth

Innen 2030 vil det meste av livet og arbeidet ditt foregå på sosiale medier. Dette er uunngåelig.



I dag er mer enn halvparten av verdens befolkning — 4,65 milliarder mennesker — aktive brukere av sosiale medier.





Behovet for å samhandle er en av de kraftigste menneskelige driverne.

Og tallene gjenspeiler det.

Chat, meldinger og sosiale nettverk er de to viktigste grunnene til at folk bruker internett.





De mest brukte sosiale medieplattformene (i milliarder av brukere) er:

Facebook - 2.9 B

YouTube - 2.56 B

WhatsApp - 2.0 B

Instagram - 1.5 B

WeChat - 1.26 B

TikTok - 1.0 B






Disse plattformene presenterer reelle bekymringer for brukere:

Personvern, eierskap, trakassering, spam, roboter, falske nyheter, hatytringer, sikkerhetsbrudd, en forretningsmodell basert på innsamling av data og mer.

Likevel bruker vi dem i gjennomsnitt i 2 timer og 27 minutter per dag.





Og med den nye generasjonen vokser denne trenden.

I følge @pewresearch er 35% av tenåringer bruker av minst én av de 5 størsteplattformene – YouTube, TikTok, Instagram, Snapchat og Facebook – nesten konstant.










De fleste på disse plattformene leter etter menneskelig forbindelse, underholdning eller innhenting av informasjon.





Men i økende grad blir sosiale medier et sted for arbeid og for å bygge et nettverk.


I 2022 bruker 50 millioner innholdsskapere sosiale medier for å tjene penger.

2M+ er profesjonelle individuelle skapere som lager innhold på heltid:

YouTube: 1M skapere har over 10 000 abonnenter

Instagram: 500 000 har over 100 000 følgere

Twitch: 300 000 er partnere eller tilknyttede selskaper

Andre: 200 000 inkl. musikere, podcastere, forfattere osv.



46,7 millioner er amatører, Individuelle skapere som tjener penger på innholdsproduksjon på deltid:

YouTube: 12 millioner har mellom 100-10 000 abonnenter

Instagram: 30 mill. har mellom 50-100 000 følgere

Twitch: 2,7 millioner er ikke-partnere

Andre: 2 mill. inkl. musikere, podcastere, forfattere osv.



Det er klart, selv med massive mangler er sosiale medier sentrale for hvordan vi lever og jobber i det 21. århundre.

Og dette er gode nyheter.

Teknologien utvikler seg. Internett gjennomgår for tiden ikke bare en oppdatering, men en metamorfose.

Med sin desentraliserte natur og tillitsløse rammeverk, transformerer blokkjedeteknologi internett.

Legg til funksjoner som NFT-er, gamification, tokenization, og fremtidens sosiale medienettverk vil tillate enorme nye muligheter.

I denne videoen fra 2019 forestiller @cdixon seg sosiale medier i 2030.




Utsiktene er spennende:

Brukere deltar i den økonomiske oppsiden, blir belønnet for tiden som er investert i å bygge produktet og nettverk, får betalt for dataene sine, med mer.

Web3 transformerer sosiale medier med protokoller og apper som er skreddersydd for brukere og skapere:

• fjerning av bruker som produkt

• kontroll over innhold

• forbedret sikkerhet

• betalinger i appen

• kompensasjon

• verifisering av nettidentiteter og mer




Medviten om kraftig ny teknologi og nye muligheter for brukere, lanserte Meta sjef Mark Zuckerberg «Digital Collectibles» på Instagram.

Dette lar skapere koble sammen sine digitale lommebøker og velge hvilke NFT-er de vil dele på Instagram.

TikTok har også rullet ut Web3, og inngår et strategisk partnerskap med Immutable X.


Ved å bruke Immutable Xs skaleringsløsning for Ethereum, har TikTok sluppet sin første NFT-samling noensinne kalt «TikTok Top Moments».


Men disse web2-gigantene er ikke på linje med den nye etosen og kapitaliserer bare på dagens trender.


Det er web3-baserte sosiale protokoller og dapps som er spesialbygd for brukere, skapere og fellesskap som vil bli de sosiale mediene du bruker i 2030.

Disse nye plattformene, fri for dagens kontroll-, overvåkings- og inntektsgenereringsmodeller vil være miljøer hvor økonomier av alle størrelser fritt kan spre seg.



Mer fra @cdixon om hvordan nettverk blir økonomier:



Enkeltpersoner, lokalsamfunn, bedrifter, til og med store selskaper vil drive virksomhet direkte på sosiale medier.

Produktdesign, markedsføring, ansettelse og mer vil foregå med full åpenthet ovenfor interessenter, token eller NFT-innehavere, fellesskapsmedlemmer og andre.


Med full kontroll over deres identiteter og innhold, vil skapere og influencere frigjøres til å dele enda mer av hvem de er og hva de gjør.

Jo mer åpen du er, jo mer lukrativ vil merkevaren din bli.





Innen 2030 vil nesten 7 milliarder mennesker være på sosiale medier.

Og det vil også mye av arbeidet og livet ditt.


Disse nye web3-protokollene og fremtidens apper eksisterer allerede.

Her er noen:


DeSo @desoprotocol - en ny lag-1 blokkjede bygget fra grunnen av for å skalere desentraliserte sosiale applikasjoner til én milliard brukere.


Diamant @UseDiamond – et hjem for skapere og deres publikum for å bygge engasjerende fellesskap rundt innhold, insentiver og eierskap.



Farcaster @farcaster_xyz - et desentralisert sosialt nettverk. Det er en åpen protokoll som kan støtte mange klienter, akkurat som e-post.


Lenster @lensterxyz - en desentralisert og tillatelsesfri app for sosiale medier bygget med @LensProtocol.


Taki @takiapp - et token-drevet sosialt nettverk hvor du kan tjene en daglig inntekt ved ganske enkelt å legge ut innhold og chatte med andre.



Det var det, folkens. Jeg håper dette var nyttig.



Kommentarer


bottom of page